Legal Information
Rådgivning ska bidra till trygghet. Nedan finner du information och dokument gällande de rättigheter du har när du erhåller rådgivning från RICap AB. Din rådgivare på RICap AB är licensierad genom Swedsec respektive Insuresec.
Du kan enkelt finna din rådgivare på RICap AB i följande register. RICap AB rekommenderar alltid att du gör en sökning innan du erhåller rådgivning.
Investeringsrådgivning:
https://www.swedsec.se/sok-licenshavare/
Försäkringsförmedling:
https://www.radgivarregistret.se/
https://fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/
Investeringsrådgivning
RICap AB, org.nr. 559377-8060, är anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (SVP), org.nr. 556324–5447. SVP är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. RICap AB verkar som anknutet ombud under SVP:s tillstånd och namn avseende investeringstjänsterna investeringsrådgivning samt mottagande och vidarebefordran av order i fråga om finansiella instrument. SVP granskar rådgivningen och dokumentationen och säkerställer att verksamheten följer de regler som gäller för den svenska värdepappersmarknaden. Granskningen syftar till att kvalitetssäkra rådgivningen och ge kunder det skydd som de har rätt till.
Om du är missnöjd eller har frågor gällande investeringsrådgivningen du har erhållit från RICap AB ber vi dig att i första hand kontakta RICap AB. Förhoppningsvis kan allt lösas genom denna kontakt. Om du fortfarande inte är nöjd har du möjlighet att framställa klagomål till SVP. Klagomålet ska framföras skriftligen och ställas till nedanstående adress (post eller e-post).
Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB
Klagomålsansvarig
Grev Turegatan 14, 4tr
114 46 Stockholm
E-post: klagomalsansvarig@svp.se
För vidare information om Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB, se www.svp.se.
Försäkringsförmedling
RICap AB bedriver verksamhet som försäkringsförmedlare och står under Finansinspektionens tillsyn och Bolagsverket är registreringsmyndighet. RICap AB omfattas av försäkring från QBE som gäller för skadeståndsskyldighet enligt 4 kap. 16 § lagen (2018: 1219) om försäkringsdistribution samt skadeståndsskyldighet enligt 5 kap. 7 § lagen om försäkringsförmedling (SFS 2005:405). Den högsta ersättning som betalas ut är EUR 1 300 380 per skada och maximalt EUR 2 600 750 för försäkringsperioden.
Om du inte är nöjd har du möjlighet att framställa klagomål till RICap AB. Klagomålet ska framföras skriftligen och ställas till nedanstående adress (post eller e-post). Klagomålsansvarig på RICap AB är Ricard Nylund.
RICap AB
Klagomålsansvarig
Fyrverkarbacken 27 c/o Ricard Nylund
112 60 Stockholm
E-post: klagomal@ricap.se
Du som konsument kan få vägledning och hjälp hos:
Konsumenternas Försäkringsbyrå www.konsumenternas.se
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå www.konsumenternas.se
Konsumentverket (Hallå konsument) www.hallakonsument.se
Konsumentrådgivningen i din kommun, www.konsumentvagledare.se
Du har även alltid möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (https://www.arn.se/) få ditt ärende prövat av dem.
Du har alltid möjlighet att få ditt ärende prövat i allmän domstol. Om du väljer att få ditt ärende prövat i domstol rekommenderar RICap AB att du anlitar ett ombud.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheter och registreringsmyndighet:
Bolagsverket
Postadress: 851 81 Sundsvall
Telefon: 0771-670 670
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se
Finansinspektionen
Postadress: Box 7821, 103 97 Stockholm
Telefon: 08-408 980 00
E-post: finansinspektionen@fi.se
Konsumentverket
Postadress: Box 48, 651 02 Karlstad
Telefon: 0771–42 33 00
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se
FILER:
– Finansiell rådgivning för privatpersoner och företag –
RICap AB | Skeppsbron 18 | 111 30 | Stockholm
Finansiell rådgivning för
privatpersoner och företag
RICap AB | Skeppsbron 18 | 111 30 | Stockholm